obraz

obraz

czwartek, 9 lipca 2015

"Wolność kocham i rozumiem"



Mały człowiek rodzi się wolny. Chętnie i bez pardonu wyraża swoje zachcianki oraz potrzeby. Oczywiście zaraz potem pokazujemy mu swoją rodzicielską władzę, bo przecież samo nie chodzi, nie naje się ani po sobie nie posprząta. Rodzi się zależność, którą lubimy wykorzystywać. Gdy zaczyna chodzić mówimy dokąd ma iść. Gdy zaczyna mówić wkładamy mu do ust słowa bo często tak wypada. A gdy zaczyna robić to na co ma ochotę, bo właśnie kształtuje kolejne umiejętności takie jak własne zainteresowania i preferencje, zaczynają rodzić się pierwsze konflikty. Ona: Masz się natychmiast ubrać w piżamę! Ono: ale ja się jeszcze bawię! Ona: Jedz zupę! Ono: Takiej nie lubię! I tak dalej.
Ale czy naprawdę jedyne na czym nam zależy to nauka posłuszeństwa? To pytanie próbuję sobie stawiać po każdym NIE jakie uzyskuje w odpowiedzi od Lilki. Najbardziej na świecie chciałabym żeby zawsze i wszędzie potrafiła wyrażać swoje zdanie. Właśnie tak dobitnie jak walczy o to teraz. Próbuję ograniczać swoje rządy i zostawić jej pole na własne przemyślenia. Świetnie się czuję gdy idziemy na ugodę. Mówimy wtedy że trochę ja mam racji a trochę ona. Potrafię też otwarcie przyznać że się myliłam! Co nie uchodzi rodzicom z dobrze udomowioną hierarchią. Rozpiera mnie duma, gdy siedzę na ławce a ona wchodzi po drabinkach i wie że nie ma za nią rąk mamy asekurantki, przybiega i krzyczy czy widziałam jak się wysoko wspięła SAMA! Oczywiście cała wewnętrznie drżę i się pocę że Zaraz Spadnie Zrobi Sobie Krzywdę ale skutecznie próbuję te myśli ignorować.. Najczęściej narażam się innym rodzicom mającym mnie za wzór nieodpowiedzialnej mamy, ale i to muszę sama zwalczyć .Plac zabaw stanowi na prawdę świetny trening dla rodzicielskiej powściągliwości władzy..  Z każdym dniem uświadamiam sobie że wychowanie dziecka ma więcej wspólnego z samokształceniem jak traktować małego człowieka z szacunkiem, powagą i pełną akceptacją niż uczeniem go nowych funkcji poznawczych. Dzieci są mądre! Wystarczy że zwrócimy im wolność a będą się same doskonalić.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Translate/Übersetzen